Dag 20 & 21

19 april 2017 - Kriel, Zuid-Afrika

Dag 20
Onze ėėn na laatste dag. Vandaag is Peter  voor het laatst bezig geweest met het storten van beton voor de nieuwe carport. Het ging voorspoedig en we hadden na twee uur werken de beton vloer erin liggen. Annemieke heeft wat huishoudelijke dingen gedaan en ’s middags heeft ze Sipho en Fana bijles gegeven in taal. Ook is er brood gebracht door een ander tehuis die heel erg veel heeft gekregen en dat hebben we gebracht naar een activiteitencentra in Thubelihle. Bij aankomst rond 16.30 waren de kinderen net aan het eten. Dat zijn kinderen uit de town ship die slecht te eten krijgen en die worden opgevangen door shelter en daar te eten krijgen en daarna weer naar huis gaan.
Daarna is Jan Willem nog met ons  door de town ship gereden en het is geen pretje om daar te wonen. Diverse huizen van steen tot golfplaten huisjes. Kinderen op straat zonder schoenen,  maar rondom de huizen is het redelijk netjes. Tot je er buiten komt en dan zie je  allemaal afval op straat liggen en bij een afvalberg waren mensen aan het zoeken naar spullen/eten en er  liep  een varken in rond te struinen. Dan besef je maar weer wat  wij gezegend zijn in Nederland en dat  het bij ons goed is geregeld, maar ja wij blijven Hollanders we hebben  immers altijd wat te zeuren.

Dag 21
De dag van het afscheid. Wij zijn ’s morgens nog naar de school geweest van  Sylvanie, de dochter van Anne- Marie en Jan- Willem. Een klas met 34 leerlingen en de kinderen dragen een school uniform, heel netjes en de school en klas  zagen er heel netjes uit.  We hebben daar een aantal haakjes opgehangen, zodat Sylvanie werkjes van de kinderen op kan hangen en gordijnen. Daarna nog gezellig koffie gedronken en op gebak getrakteerd,  ook voor de mamma’s die in het kinderhuis werken, we hadden ook met hen  een heel fijn contact.
Rond 14.30 uur waren alle kinderen uit school en hebben we een groepsfoto gemaakt met de kinderen en de mama’s, erg leuk.
Toen was het moment van afscheid die zeer ontroerend was en er is veel geknuffeld en gekust. Toen zijn we gaan rijden naar Johannesburg naar ons hotel, waar we afscheid hebben genomen van Jan-Willem en Anne-Marie,  deze lieve mensen die alles doen voor de kinderen die  het heel erg moeilijk hebben, de  kinderen die in de town ships wonen kunnen na schooltijd eten in een opvangcentra wat wordt bemand door mamma’s en andere begeleiders en de  kinderen die wonen in het kinderhuis, naast hun huis.Wat een respect hebben  wij gekregen voor deze mensen die zich inzetten voor kinderen die anders kansloos waren geweest. Kinderen die zij ook het evangelie bijbrengen en dat ze mogen weten dat de Heer er altijd voor hen is, hoe moeilijk het ook is, Hij laat ze nooit in de steek.
Dank je wel Jan-Willem en Anne-Marie, dat wij bij jullie mochten zijn en jullie konden ondersteunen en helpen, dank voor fijne tijd en de ervaring hoe het ook kan zijn. Heel veel succes met jullie werk.
Lieve lezers,  mochten jullie een donatie willen geven, dan is dat van harte welkom en zal zeer goed worden  besteed.  zie de site voor het rekening nummer: http://www.shelter-ministries.org of
Stichting 'The Shelter Ministries
IBAN NL52ABNA0514986107
K.V.K. nr: 28078901
Uw giften zijn aftrekbaar bij de belasting

Nu gaan we een korte vakantie houden en we houden jullie op de hoogte.
Peter en Annemieke

1. Tanja:
    19 april 2017
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Volgens mij hebben jullie een onvergetelijke tijd gehad. En nu lekker genieten van jullie welverdiende "vakantie" en alvast een goede en veilige reis terug. Liefs Tanja
  2. Dineke:
    Lieve Peter en Mieke,

Wat fantastisch mooi was het om al jullie verhalen te lezen.
    Het kan niet anders dan dat het een ervaring is om nooit te vergeten.
    Fijn dat jullie dit samen mochten beleven. Dat jullie zoveel mochten betekenen voor onze medemens daar in Afrika.
    We hopen dat jullie ook de komende periode mogen genieten van elkaar, de omgeving, en andere mensen die jullie nog zullen gaan ontmoeten.
    We blijven jullie volgen via de verhalen.
    Een gezegende vakantie gewenst.

Liefs Hendrik-Jan Dineke en de kinderen Kruidhof
  3. Jan en Tina:
    19 april 2017
    Dank jullie wel voor dit geweldig fijne reisverslag van de afgelopen weken. Het was super leuk om jullie zo te kunnen volgen. Ja ik kan het me voorstellen dat zo'n afscheid van al die fijne mensen en kindertjes die jullie de afgelopen weken hebben ontmoet best wel moeilijk is
    Ja en dan moet even de knop weer om en kun je genieten van de andere kant die het land te bieden heeft. Een heerlijk hotel,lekkere cocktails etc en prachtige excursies die jullie nog gaan maken. Geniet ervan. Kijk goed uit als je al lopend door het Krugerpark gaat en Let goed op dat er geen baviaan op je nek springt.
    Veel liefs Jan en Tina
  4. Hendrika:
    20 april 2017
    Wat kunnen jullie terugkijken op een geweldige en gezegende tijd in Kriel. Jullie mochten voor velen een verschil maken! Heel erg bedankt voor jullie inzet! Het is even omschakelen nu maar geniet van jullie tijd in Phalaborwa en Kruger en ik zeg: Sahla Kahle!
  5. Anneke Jansen:
    Lieve peter en Annemieke,
    Bedankt dat ik jullie mocht volgen tijdens jullie verblijf bij de kinderen.
    Ik heb er van genoten en ik vond jullie grote toppers!
    Ik hoop dat jullie nu nog even gaan genieten van jullie vakantie.
    Dag lieve mensen....tot gauw! xx
  6. Betty:
    20 april 2017
    Super mooi om op deze manier jullie reis te volgen.
    Dat kun je niet in een paar minuten vertellen op een verjaardagsfeestje.
    We wensen jullie nog een hele mooie week samen.
    Het zal veel evalueren worden maar hopelijk gaan jullie ook vooral genieten en wat tot rust komen . Liefs KB
  7. Nelly Wieringa:
    20 april 2017
    Wat hebben jullie veel beleefd en hard gewerkt. Het was prettig om de verhalen te lezen. Wens jullie nog een mooie vakantie toe en behouden terugreis.