Dag 6

5 april 2017 - Kriel, Zuid-Afrika

Lieve volgers,
Gisteren waren Peter en Annemieke samen met de kinderen. Boet Willem, zo noemen de kinderen Jan-Willem, wat betekend: broer, moest met 2 kinderen naar het ziekenhuis. Het is een staat-ziekenhuis, d.w.z:  het wordt betaald door de staat, het is voor mensen die niet verzekerd zijn, zoals de arme mensen in de town-ships. Ze gingen daarheen voor controle, maar het gaat er heel anders aan toe als bij ons. Je bent zo een hele dag kwijt, omdat ze niet op afspraak werken. Om 5 uur gistermorgen was Jan-Willem al op weg om eerst de 2 kinderen op te halen van de Town ships, de kinderen die daar wonen zijn heel arm. Ook moesten de kinderen medicijnen hebben en wanneer ze dat in het ziekenhuis willen halen dan duurt dat ook weer uren voordat ze de medicijnen hebben, alles gaat erg langzaam. Er kunnen ook medicijnen bij de dokter in het dorp gehaald worden, deze medicijnen  worden betaald door de stichting en het gaat allemaal vlugger dan wanneer ze medicijnen halen in het ziekenhuis.Peter heeft 's ochtend wat kleine klusjes rondom het kindertehuis gedaan, de kinderen vinden het reuze interessant en willen graag helpen, maar sommige kinderen willen er dan graag voor geld voor hebben of sweets. Ook wordt er met regelmaat door een aantal kinderen dingen gesloopt dat vinden ze heel leuk om te doen, ze willen graag bezig gehouden worden. 'S middag hebben we met de kinderen een estafette georganiseerd in het zwembad, de fam. die een zwembad in de tuin heeft, ze waren erg enthousiast en  maar dat was een heerlijke verkoeling, aangezien het hier ongeveer 30 gr. is en dat in de herfstperiode.
Vandaag heeft peter stenen uit het veld gehaald met een bakkie (auto met laadklep) die gebracht naar de binnenplaats. Ze kijken geen rommel aan van de buren en dat vinden ze niet mooi. Daarom gaan we daar een muurtje metselen en hebben we zand en cement gehaald bij de bouwmarkt. Ja en dat ellemaal met mijn bureau handjes die zo kwetsbaar zijn. Maar het ging lekker en we hebben de eerste twee lagen gemetseld.

IMG_0582IMG_0581IMG_0580

1. Irma:
    Hoi lieve pa/ma
    suuuper leuk om de verhalen te lezen.
    fijn dat jullie zo genieten en de kinderen helpen waar nodig.
    doe ze de groetjes uit nederland haha
    genietze!
    liefs Irm
  2. Ina:
    Goedemorgen lieverds,
    Ja, Peter je bent er niet voor niets heengegaan , zweten is heel normaal daar. Fijn dat jullie naast jullie inzet ook genieten.
    Deze tijd daar ga je nooit meer vergeten. Hier ook alles prima.
    Fijne dag maar weer en een dikke knuffel van ons.
  3. Pa:
    Hallo vrijwillegers,

Mooi dat jullie het naar de zin hebben. Het is inspanning en ontspanning. Het is leuk
    Peter zo te zien klussen en het thuis door een ander laat doen getuigd van een flexibele instelling. Maak er een er een mooie periode van waar je later met veel voldoening op terug kunt kijken.

Groetjes
  4. Nelly Wieringa:
    6 april 2017
    Wat een andere wereld is het daar zeg, wel een lekkere temperatuur. Hier maar 12 graden. Wel leuk om te lezen dat jullie zoveel voor de kinderen doen.
    Ik wens jullie beide nog veel (werk) plezier.
    Hart. Groeten.
  5. Jan en Tina:
    7 april 2017
    Lieve Peter en Annemiek.
    We zitten weer te genieten van jullie verhaal. Peter aan het metselen, geweldig.
    Al plannen om straks je eigen huis te gaan bouwen Peter?
    En wat een temperaturen, heerlijk!
    Doe iedereen de groetjes van ons. Liefs Jan en Tina